Gör nyttigare chokladgodis själv

07 apr 2019
by david
Comments are closed

De flesta gillar, om inte älskar, choklad i all världens former. Vi äter chokladbitar eller choklad i tårtor, kakor eller till och med vissa maträtter. Det sägs att choklad är nyttigt, men även om man väljer den mörkare chokladen så väljer man ofta en sort som är fullproppad med socker. Visst är det gott, men alla vet vi hur dåligt kroppen egentligen mår av allt socker vi stoppar i oss. Det finns choklad som åtminstone valt att skippa sockret och valt andra alternativ, antingen artificiella sötningsmedel eller exempelvis stevia för ett naturligare val.

Hittar du inte det du söker i det sockerfria utbudet av choklad?

Dessvärre är utbudet av sockerfritt choklad inte det roligaste och inte heller särskilt stort för närvarande. Det är trots allt något särskilt att sätta sig framför TVn en fredagskväll, iklädd en snygg och skön Hoodie med tryck och njuta av choklad med olika smaker. Så om du vill ha ett nyttigare alternativ men inte bara äta en chokladkaka utan extra smaker, så följer några tips på vad du kan göra med chokladen du köpt:

  • Choklad med bär. Börja med att smälta chokladen i ett vattenbad eller i mikrovågsugnen. Sedan doppar du bären i chokladen och lägger dem på ett bakplåtspapper. Låt svalna och lägg sedan in i kylen tills de stelnat helt. Blåbär och jordgubbar passar väldigt bra till choklad, men det speciella med hallon är att chokladen samlas inuti så du inte enbart får choklad kring bäret. Därutöver finns det mängder av bär eller frukter att välja mellan så det är bara din fantasi som sätter gränserna.
  • Choklad med nötter. Det här är en kombination de flesta redan har provat då det är väldigt populärt i choklad. Dessvärre finns det inte direkt några färdiga alternativ i affären, om man nu söker ett sockerfritt alternativ. Men bara lugn, det är lika enkelt att göra chokladdoppade nötter som bär. Jordnötter och hasselnötter är ganska givna alternativ, och det kommer inte som en överraskning att resultatet blir fantastiskt gott. Men du kan med fördel välja en nötblandning och prova dig fram bland både paranötter, valnötter och alla andra sorter du kan hitta. Nötter innehåller massor av näringsämnen som kan påverka hälsan i en positiv riktning, vilka fördelar du får beror dock på vilka nötter du väljer.
  • Choklad med russin. Detta är en väldigt god kombination som du snabbt gör enligt samma ”recept” som ovan, fast med russin istället för bär eller nötter.

Samtliga varianter ska svalna och sedan serveras direkt när de tas ut från kylen. Det är endast ett par exempel, men jag är övertygad om att du kommer experimentera och hitta ännu fler favoriter när du väl provat dessa sorter. Så lycka till med skapandet av ditt eget nyttigare chokladgodis!

Choca.nu © 2019